Nisfu Syaaban

Lagi iseng Googling tentang keutamaan Nisfu Syaaban dan sunah puasa di dalamnya, ketemu dengan jadwal puasa sunah dan puasa wajib di kalender Islam ini :) Semoga bermanfaat.....
** Pembetulan: 1 April 2012 jatuh hari ahad bukan Senin..

Berdasarkan jadual di atas
1 Rajab 1433 H – 22 Mei 2012
1 Syaaban 1433H – 21 Jun 2012
Nisfu Syaaban = 15 Syaaban 1433H – 5 Juli 2012
1 Ramadhan 1433H – 21 Juli 2012
1 Syawal 1433H = Hari Raya Idul Fitri – 19 Agustus 2012

Sumber: http://trigyy.com

* Pengertian Nisfu Syaaban
Nisfu dalam bahasa arab bererti setengah. Nisfu Syaaban berarti setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas Syaaban yaitu siangnya empat-belas hari bulan Syaaban.
Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul qadr. 
Hari nisfu sya’aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru.

Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw tidak tidur pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a:
Rasulullah Saw telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencubit ibu jari kaki Rasulullah Saw dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Rasulullah Saw berkata dalam sujudnya, “Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yg akan diturunkan dan aku pohonkan kerendahaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kepadaMu daripadaMu. Aku tidak dapat menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri.”

Setelah Rasulullah Saw selesai sembahyang, Rasulullah Saw berkata kepada Saiyidatina Aisyah r.a. “Malam ini adalan malam Nisfu Syaaban. Sesungguhnya Allah Swt telah datang kepada hambanya pada malam Nisfu Syaaban dan memberi keampunan kepada mereka yg beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yg memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang2 yang dengki.”

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: Apabila tiba malam Nisfu Syaaban, lalu berqiyamullail pada malamnya, dan berpuasa di siangnya, maka sesungguhnya Allah SWT turun ke langit dunia ketika matahari terbenam dan berfirman,“Adakah disana orang yang memohon keampunan, lalu Aku mengampunkan dia? Adakah di sana orang yang memohon rezeki, lalu Aku memberi dia rezeki? Adakah di sana orang yang di beri ujian bala bencana, lalu Aku menyejahterakan dia? Adakah di sana adakah di sana? sehingga terbit fajar.”(Riwayat ibn Majah)

sumber: Wikipedia 

Im Just Sharing, Wallahualam :)


Comments

  1. ini buat tahun 2012 aja ea Kak...

    sangat bermanfaat kok infonya...

    tetep berkarya dan tetep semangat memiliki impian...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah kalo bermanfaat :)
      Iya ini untuk 2012...
      Insya Allah nanti tahun 2013 saya posting lagi...

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kisah Ronne Scallion sebagai motivasi hidup

Seni Decopage